Søvnpolitik

Søvnpolitik i

Daginstitutionen Trekløveren

 

”Her sover børnene så længe de vil”

 

Personalet i Daginstitutionen Trekløveren har udarbejdet følgende søvnpolitik, ud fra den nyeste forskning indenfor børns søvn.

 

Søvn er et basalt fysiologisk behov, ligesom mad og drikke, samt kontakt med sine medmennesker og dermed en forudsætning for en sund udvikling og trivsel hos børnene.

 

Under søvnen sker der mange psykiske og fysiske processer, som er nødvendige for kroppen:

  • Hormon produktionen (stofskifte-, vækst- og kønshormoner)

  • Restituering af immunforsvaret og cellereparation

  • Psykens og intellektets opbygning og udvikling (bearbejdelse af følelser og oplevelser)

 

 

Søvnens forskellige faser/stadier:

  • Overfladisk søvn, hvor vi let vækkes af lyde og forandringer i rummet.

  • REM-søvn, også kaldet drømmesøvnen, hvor følelser og oplevelser bearbejdes

  • Dyb søvn, hvor det fysiske aspekt restituerer og udvikler sig

 

For at opnå den fulde restituering, fordres det længerevarende sammenhængende søvn, hvor vi når igennem de forskellige søvnstadier flere gange efter hinanden uden at blive vækket.

 

Den gode søvn er af afgørende betydning for barnets trivsel, udvikling og læring. Ved hjælp af denne får børnene et bedre psykisk og fysisk overskud, de kommer i mindre konflikter, koncentrationen højnes og de græder mindre.

 

Det er søvnfysiologisk korrekt, at lade børn sove til de vågner af sig selv. Middagsluren har ingen indflydelse på dårlig nattesøvn, tværtimod – jo bedre middagslur jo bedre nattesøvn og omvendt. (Marian Petersen, forskningssygeplejeske og ekspert i børns søvn, søvnklinikken Scansleep)

 

Børn har brug for:

 

2 – 12 måneder:                 9 – 12 timers nattesøvn + 2 – 4,5 timers dagssøvn

1 – 3 år:                              12 – 13 timer i døgnet, heraf ca. 2 – 3 timer om dagen

3 – 5 år:                              11 – 12 timer i døgnet, evt. 1 af timerne om dagen

 

 

 

 

At sove i Daginstitutionen Trekløveren:

I vuggestuen:

  • Ca. 0 – 2½ år, sover barnet i vuggestuens krybber med godkendt sele i krybbe rummet. Vuggestuen har dyner og lagner til alle børn, forældrene skal medbringe dynebetræk, og sørge for at få det skiftet hver 14. dag.

  • Ca. 2½ - 3 år, sover barnet inde på en lille seng i et soverum i børnehaven. Barnet bliver puttet af en voksen, som bliver ved barnet indtil det sover. Vuggestuen har lagner til sengene. Forældrene skal medbringe dyne og dynebetræk, og sørge for at få det skiftet hver 14. dag.

  • Personalet hjælper hvert enkelt barn, med at følge sin soverytme og respekterer børnenes vaner ift. Sovedyr, sutter, klude m.m.

  • Sovende børn vækkes ikke, medmindre der er tale om syge børn eller abnormt søvnmønster.

  • Trætte børn holdes ikke vågne

  • Personalet hjælper med rådgivning til forældre, som oplever vanskeligheder ved at få barnet til at sove derhjemme.

  • Hvis forældrene ønsker at regulere barnets søvn, kan vi tilbyde efter 2 timers søvn at gå ind og ae barnet blidt på kinden og stille kalde deres navn. Vågner barnet ikke af dette, er barnet ikke klar til at stå op

 

I børnehaven:

  • At alle børn, der har et behov for søvn eller hvile, tilbydes at sove fra kl. 12. Der bliver redt op med små senge og dyner. Forældre skal selv medbringe dyner og dynebetræk, og sørge for at få det skiftet hver 14. dag.

  • At der sidder en voksen ved børnene og putter dem – enten med en bog eller en sang. Den voksne bliver hos børnene en halv time eller indtil de sover. De børn som ikke er faldet i søvn, når den voksne går ud, kommer med op og ud på legepladsen.

  • At børnene sover til de selv vågner. Hvis forældrene ønsker at regulere barnets søvn, kan vi tilbyde efter 1 timers søvn at gå ind og ae barnet blidt på kinden og stille kalde deres navn. Vågner barnet ikke af dette, er barnet ikke klar til at stå op.

 

Søvnforsker Søren Berg siger;

”Vi børn respektere vores børns behov for søvn – og ikke ignorere barnets naturlige søvnbehov, som mange gør ved at manipulere med barnets søvn fx ved at lade det sove mindre i institutionen, fordi far og mor har brug for ro efter en travl dag på arbejde”

 

Mangel på søvn kan medføre:

 

  • Svækket immunforsvar

  • Indlæringsproblemer

  • Koncentrations besvær

  • Manglende ydeevne

  • Dårligt humør

  • Vægtproblemer

  • Rastløshed

  • Hyperaktivitet

  • Lav hormonproduktion

    Gode råd til gode sovevaner:

     

    Hvis man som forældre oplever problemer med at få sit barn til at sove derhjemme, kan det være en god idé, at være opmærksom på følgende:

  • Børn påvirkes af familiens situation (lillebror/søster, skilsmisse, flytning, nyt arbejde, manglende overskud o.s.v.)

  • Faste putteritualer (fx en bog, sang, et bad)

  • Put barnet når det er træt og inden det bliver overtræt

  • Vær ikke fysisk aktive lige inden sengetid (gælder også iPad og TV)

  • Put ikke barnet med flaske eller ved bryst – længere end sundhedsplejens anbefalinger)

  • Spis ikke lige inden sovetid

Husk – det tager tid at ændre en families/barnets vaner. Det er en hård periode, men resultatet bliver godt.

 

Hvis I har spørgsmål til vores søvnpolitik, så kom endelig og tag en snak med os, så vi sammen kan finde den bedste løsning for jeres barn.